Když školou voní palačinky a hraje se Molière… aneb Francouzi na návštěvě

V týdnu od 6.4. do 11.4. zavítala na gymnázium skupina francouzských studentů se svými učiteli. Každoroční návštěva z partnerské školy se stala již příjemnou tradicí.
Jako v předchozích letech jsme pro hosty připravili bohatý program. Již podruhé strávili první noc v hostitelských rodinách, další pak v hotelu. Společně jsme prošli Nymburk, vyrazili do Prahy, zahráli si frisbee pod hradbami a spolu s Klubem moderní historie provedli Francouze po nymburských kamenech zmizelých a Terezínem.
Již vyzkoušeným bodem programu je pak spolupráce s DOFE bufetíkem a charitativní prodej francouzských palačinek, které již dlouho před velkou přestávkou voní po celé škole. V letošním roce ale palačinkám konkurovala nová součást programu - divadelní představení v pátek dopoledne. Skupina francouzských studentů, kteří se divadlu věnují v rámci svého studia, připravila s našimi zájemci 3 krátké scénky inspirované francouzskou literaturou. Diváci pak ve vestibulu školy obdivovali herecké výkony a u českých studentů tleskali i jejich přednesu ve francouzštině.
O tom, že partnerství s Lycée Henri Vincenot v Louhans má smysl, svědčí počty účastníků našich vzájemných návštěv. Od skromných počátků se 6 studenty po obnovení spolupráce v roce 2022 jsme letos hostili 20 Francouzů a Francouzek a 2 učitele. Z naší strany se pak napříč ročníky zapojilo 13 studentů v roli hostitelů a další 4 do programu, a dále pak i členové Klubu moderní historie a Dofe bufetíku.
Někteří se podělili o své zážitky. Všem účastníkům moc děkujeme.
Určitě jsem začala více chápat francouzskou mluvu. V neděli jsem nerozuměla skoro nic ale teď už jsem chápala docela hodně rozhovorů a byla schopná odpovídat ve větách.
Zuzana Vondráková 5QB
Díky tomuto projektu jsem si už minulý rok našla novou dlouhodobou kamarádku a jako zkušenost byl velmi přínosný výlet do Terezína, dovednostně jsem se posunula zase o kus dál v pasivním porozumění
Sofie Chodymčuková 4KA
Nejlepší zážitek bylo několik hodin připravování spectacle a pak následná prezentace a seznámení se s novými lidmi.
Anna Litovová 5QA
Projekt mi přinesl nejen dobré kamarády z Francie, ale taky mě naučil pořádně zapalovat mozkové závity a vymýšlet věty ve francouzštině za běhu. Bylo to náročné, ale hodně mě to bavilo. Nejlepší bylo, když se v neděli naše šestičlenná skupinka setkala na jednom místě a prostě jsme si jen povídali. Překřikovali jsme se Francouzsky, Anglicky, Česky, ale vlastně si perfektně rozuměli a nasmáli se u toho.
Šimon Urban 5QB
Nejlepší zážitek bylo učení se textu z hry Cyrano de Bergerac ve francouzštině. Hru jsem znala již předtím, ale ve francouzštině to mělo úplně jiný rozměr. Mám teď podle mě mnohem lepší výslovnost a zlepšila jsem se v poslechu té hovorové francouzštiny.
Zita Kubartová 3TA
Měla jsem možnost popovídat si francouzsky (i s někým jiným než s paní Prokešovou a Aurelií :D) a určitě jsem se zase o kousek zlepšila ve schopnosti improvizovat a spontánně reagovat. V hodinách je totiž skoro vždycky možnost si danou věc připravit předem, doladit se slovníkem… a když se něco nepovede, nic se nestane a příště to zkusíme znova. Ale tady jsme byli prostě hození do vody a museli jsme si poradit, i když to třeba nebylo vždycky dokonalé. Je to jako v reálném životě – a právě toho si vážím :D Taky jsem se zlepšila v provádění – ať už během procházky po Stolpersteinech nebo po Praze – a moc doufám, že to nebylo naposledy :)) Další přínos pro mě bylo i to, že jsem musela vymyslet a naplánovat program na nedělní odpoledne a získala jsem tak i lepší zkušenost s pohostinností a odpovědností. A samozřejmě jsem si rozšířila obzory, co se týče kulturních rozdílů – zjistila jsem, jak to u nich chodí ve škole, jak fungují přihlášky na vysokou, jak tráví volný čas apod.
Veronika Pilařová 4KA








