Výchovné poradenství na Gymnáziu Nymburk

Jednou z důležitých oblastí výchovného poradenství na gymnáziu je program péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáky se specifickými vývojovými poruchami chování a učení, žáky se zdravotním postižením) a nadané žáky. Cílem tohoto programu je usnadnit handicapovaným žákům přechod ze základní školy na gymnázium, pomoci jim s bezproblémovým začleněním do třídních kolektivů a zvládáním náročného učiva, individuální pomoc nadaným žákům při přípravě na reprezentaci školy v různých vědomostních, odborných, sportovních či jiných soutěžích. Většina těchto žáků studuje podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP). IVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vypracovává výchovná poradkyně Mgr. Marie Stojarová ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka a třídními učiteli na základě žádosti zákonných zástupců o IVP a odborné zprávy z PPP SK. IVP jsou závazné pro všechny pedagogy.
Jednou z důležitých oblastí výchovného poradenství na gymnáziu je program péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáky se specifickými vývojovými poruchami chování a učení, žáky se zdravotním postižením) a nadané žáky. Cílem tohoto programu je usnadnit handicapovaným žákům přechod ze základní školy na gymnázium, pomoci jim s bezproblémovým začleněním do třídních kolektivů a zvládáním náročného učiva, individuální pomoc nadaným žákům při přípravě na reprezentaci školy v různých vědomostních, odborných, sportovních či jiných soutěžích. Většina těchto žáků studuje podle individuálního vzdělávacího plánu (IVP). IVP pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami vypracovává výchovná poradkyně Mgr. Marie Stojarová ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka a třídními učiteli na základě žádosti zákonných zástupců o IVP a odborné zprávy z PPP SK. IVP jsou závazné pro všechny pedagogy.
Výchovná poradkyně vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základě dotazníkového šetření na začátku školního roku, v průběhu školního roku pak ve spolupráci s vyučujícími a zákonnými zástupci žáků. Koordinuje spolupráci zákonných zástupců těchto žáků s vyučujícími a pracovníky PPP SK, speciálního pedagogického centra (SPC) a střediska výchovné péče (SVP). Vypracovává sumární seznam žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich dokumentaci, kterou dle potřeb žáka či školy aktualizuje.
Další neméně důležitou složkou výchovného poradenství je program primární prevence rizikového chování žáků. Jedná se o „Minimální preventivní program Gymnázia Nymburk“ (MPP), jehož hlavním cílem je zajištění optimálního sociálního klimatu ve škole. V první řadě spočívá v předcházení problémového chování žáků podchycením a motivací žáků s rizikovým chováním a žáků talentovaných, v bohaté nabídce volnočasových aktivit a zážitkových aktivit na adaptačních, mediálních, ekologických, sportovních a dalších kurzech, vedoucích naše žáky ke zdravému životnímu stylu a zdravému sebevědomí, k lepšímu poznání sama sebe a autoevaluaci, k zvládání stresů v zátěžových situacích, k dovednosti řešit problémy bez pomocí návykových látek, k zodpovědnosti za zdraví své i ostatních a k vytváření eticky vhodných postojů a způsobů chování; v druhé řadě v monitorování problémového chování žáků, řešení studijních či výchovných problémů ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka, v zajištění odborné pomoci či ve zprostředkování kontaktních adres. Podle závažnosti jevů probíhá jednání s výchovnou poradkyní nebo jednání výchovné komise ve spolupráci s třídním učitelem, ředitelem školy, zákonnými zástupci žáka a dalšími přizvanými institucemi, a to v souladu s „Krizovým plánem Gymnázia Nymburk“. Veškerou dokumentaci žáků s problémovým chováním eviduje výchovná poradkyně. Práci s rodičovskou veřejností usnadňuje Generální dohoda uzavřená mezi školou a zákonnými zástupci nezletilých žáků. Významnou roli v práci výchovné poradkyně sehrává i schránka důvěry.
Významnou součástí práce výchovné poradkyně je pomoc třídním učitelům v diagnostice třídních kolektivů i jednotlivých žáků, intervence v problémových třídních kolektivech, práce s jednotlivci a rodičovskou veřejností, poradenská a konzultační činnost, metodická pomoc kolegům, získávání finančních prostředků na realizaci akcí primární prevence z RSG nebo formou projektů z fondů KÚ SK, správa knihovny a videotéky, samostudium a DVPP. Spolupracuje se žáky vyššího gymnázia při zajišťování programů specifické primární prevence na adaptačních a mediálních kurzech.
Výchovná poradkyně Mgr. Jiřina Koláčná zajišťuje pro žáky gymnázia přednášky a besedy s pracovníky IPS při Úřadu práce, PPP SK a absolventy gymnázia na téma možnosti dalšího vzdělávání nebo pracovního uplatnění ve společnosti. Podmínky přijímacího řízení na vysoké školy (talentové zkoušky, výkonnostní limity, lékařská potvrzení, speciální vyšetření apod.) a další informace jsou sdělovány žákům, popř. jejich zákonným zástupcům, prostřednictvím velkoplošných nástěnek, individuálními konzultacemi a základními informacemi předávanými na schůzkách RSG. Při výběru vysoké školy, popř. vyšší odborné školy, bylo nezbytně nutné sladit zájem žáka, jeho talentové předpoklady a rovněž perspektivu oboru na trhu práce. S tím úzce souvisí vhodný výběr seminářů ve 3. a 4. ročníku vyššího gymnázia a rovněž volba maturitních předmětů s ohledem na přijímací řízení.